2016. feb. 19. | 19:00 |
Megnyitó: 2016. február 19. 19:00
A kiállítást megnyitja: Beata Jablonska, szlovák kurátor és Dionỳz Troskó közös tárlatvezetése
(a vezetés nyelve: angol)
Projekt koordinátor: Istvánkó Bea
2016. fenruár 20-március 3.
Nyitva tartás: H-Szo: 16-19:00
A Vjeran pas*- Visual Guide of Forgetting (Hűséges kutya – a felejtés vizuális útmutatója) című kiállítás történelmi emlékművekről szól; lerombolt és elfelejtett emlékművekről, átalakított emlékművekről, illetve a mindenkori politikai rendszerek számára fontos közterekről ahol bevett gyakorlat az emlékművek cseréje, lebontása és újjáépítése.
Dionỳz Troskó (SK), fókuszában három olyan emlékmű helyszín áll, melyek a szlovák és a magyar történelem sajátságos viszonyát mutatják be. A magyar származású Troskó a fent említett három kategória alapján a kortárs szobrászat eszközeivel reflektál a Dévény várában állt, a Trianoni döntés után lebontott milleniumi Árpád emlékműre, a Nyitra melletti a különböző politikai rendszerekben folyton átalakított zoborhegyi emlékműre, valamint a pozsonyi Ľudovít Štúr tér (egykori Koronázási domb tér) három, egymást váltó reprezentatív emlékművére.
A Troskó által kiválasztott öt emlékmű közül, a dévényi és a zoborhegyi is annak a hét szoborból álló sorozatnak a része, amelyek építését a Milleniumi ünnepségsorozat kapcsán rendelte el a Wekerle-kormány 1896-ban. Az emlékművek terveit Berczik Gyula műépítész, műszaki tanácsos készítette. Nem szobrászművészek alkotásai, ami arra enged következtetni, hogy elsődleges szempont volt az emlékművek által sugallt politikai gondolat kommunikációja. A harmadik választott helyszín Pozsony, ahol 1897-től Fadrusz János Mária Terézia szobra, 1938-tól Milan Rastislav Štefánik tábornok szobra, a hetvenes évek elejétől pedig Ludovít Štúr szobra áll, az ez utóbbiról elnevezett téren. 2009-ben felmerült a Mária Terézia szobor rekonstrukciójának gondolata, melyet azonban 2012-ben elvetett a város önkormányzata.
Troskó, kifejezetten a kiállításra készült, nagyméretű fém szobraival arra jelenségre reflektál, miszerint a politikai rendszerváltozás együtt jár a múlt szimbólumainak fizikai megsemmisítésével, vagy legalábbis azok átalakításával, az adott rendszer preferenciáinak való megfeleltetéssel.
*Vjeran pas: a Termiti nevű, 70-es évek végén működő horvát punk zenekar egyik számának címe, mely magyarra fordítva hűséges kutyát jelent.
Dionỳz Troskó (SK): Vjeran pas című kiállítása a Contain[era] – kézzelfogható információátadás a poszt-internet korban című Európai Uniós támogatással megvalósult, nemzetközi projekt záróeseménye.