2014. ápr. 17. | 18:00 |
Fridvalszki Márk / „Please mother, can‘t we go some place where there isn‘t any sky?“
(Albert E. Kahn: The Game of Death – Effects Of The Cold War On Our Children, 1953, 23.)
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Megnyitó: 2014. április 17, csütörtök 18:00
19:00 Zoltan Solomon LIVE
Labor: Képíró u. 6., 1053 Budapest,
A védelmet és túlélést szolgáló bunkerrendszerek a hidegháború paranoid korszakára és szimbolikusan a piros gombon nyugvó mutatóujj feszültségére emlékeztetnek. Önként keresi a kiállítás címében idézett amerikai kisfiú azt az elemeiben barátságtalan, klausztrofób és sötét helyet, amely megvédi a kísérteties zúgással közeledő légi csapástól. A börtön, kripta, sír, vagy végső menedékként is leírható ambivalens közeg, térben és időben kizökkent a hétköznapi valóságból. Rövidebb-hosszabb időre elzárkózhatunk mindattól, ami a felszínen marad.
Huszonöt évvel a rendszerváltás után, a technológiai fejlődés következtében világossá vált, hogy sem a dekontamináló berendezések, sem a lakossági légópincék nem nyújtanak hosszútávú védelmet az emberiség által kifejlesztett pusztító erők ellen.Ennek ellenére fokozott figyelem és érdeklődés kíséri az építészeti maradványait. Számos művész, elméleti kutató és turista indul felderítésükre. A bunker felidézi egy történelmi kor emlékét, egyben a kontrollált és irányított társadalmak jelenkori szorongásainak térmetaforája is.
Fridvalszki Márk térspecifikus és multimediális installációja a tömegpusztító fegyverek ellen épült bunkerek hangulatát idézi, nosztalgikusan fordulva a hidegháborús kor grafikai és tárgyi esztétikája, illetve szellemi áramlatai felé. A téma, mint inspirációs forrás végigkíséri a művész munkásságát s a LABOR-ba tervezett tárlaton új megfogalmazást nyer. Fridvalszki felbontja a táblakép sík rendszerét és egy az egész kiállítótérre kiterjedő environment-et hoz létre. A tárlat szerves részét képezi Zoltan Solomon szónikus térinterpretációja, amely a megnyitón egy live-act formájában, majd a műalkotás új dimenziójaként járul hozzá a bunkerek hangulatát idéző atmoszféra megteremtéséhez.
(Hunya Krisztina)
A kiállítás megtekinthető 2014. április 27-ig.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Beszélgetés ANGOLUL Dr. Békés Csabával, a Cold War History Research Center Budapest alapító igazgatójával, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanárával.
2014. április 18, péntek 18:00
A megnyitó másnapján, április 18-án Dr. Békés Csabával, a Cold War History Research Center alapítójával beszélgetünk a kutatóközpont célkitűzéseiről és eddigi eredményeiről. Milyen aktuális kérdések foglalkoztatják a kutatókat a hidegháborús kor feltérképezése és elemzése közben? Milyen új információk módosítják az esetleges tévképeket? És hogyan viszonyul a kiállításon is megidézett médiapropaganda az akkori valós politikai helyzethez? A központ nemzetközi gyakornokai az atomháborútól való félelemről, légópincék használatáról, reális és ideológiai szerepükről készítenek kutatást saját országukban, lehetővé téve a párhuzamos vizsgálatot. Míg Fridvalszki Márk installációja a művészet érzelmi hozzáállásával reflektál a múlt eseményeire, a Cold War History Research Center a téma tudományos hátterét tárja elénk.
http://www.facebook.com/ColdwarHistoryResearchCenter
Fridvalszki Márk / „Please mother, can‘t we go some place where there isn‘t any sky?“
(Albert E. Kahn: The Game of Death – Effects Of The Cold War On Our Children, 1953, 23.)