2009. jan. 9. | 16:00 |
A diskurzus architektúrái – a kiállítás mint kommunikatív tér
A szeminárium a kommunikatív terek konstruálására, és létrehozására fókuszál, és emellett szó lesz az elméletbe és gyakorlatba ágyazott kurátori megközelítésről is. Azt fogjuk vizsgálni, hogyan halmozódik fel hatalom és tekintély, szimbolikus és valódi tőke a kultúra területén, és ez hogyan viszonyul az etnikai, gender és osztály-hovatartozáshoz. Kiindulópontul Ute Meta Bauer kiállításai szolgálnak: Section”?”/NowHere, Louisiana Museum of Modern Art, Humblaek (1996) és az Architectures of Discourse, Fundació Antoni Tápies, Barcelona (2001) (melyeket Fareed Armaly-val közösen rendezett); First Story – Women Building/New Narratives for the 21st Century, Porto 2001 – Cultural Capital of Europe (2001); 3. Berlini kortárs művészeti biennálé, KW Institute for Contemporary Art, Martin-Gropius-Bau, Kino Arsenal, Berlin (2004); és a Mobile_Transborder Archive, esemény-sorozat, amely az inSite 2005 San Diego – Tijuana (2005) megbízásából jött létre.
Ezek a kiállítások a résztvevőkkel szoros együttműködésben alakultak ki, a projekt korai koncepciójától a térbeli megvalósulásig. Emellett megvizsgáljuk, hogyan működik a kiadvány, mint a kiállítások része, és végül, de nem utolsó sorban megvitatunk néhány az említett projektekre a médiában megjelent reakciót.
A szemináriumon a részvétel ingyenes, jelentkezési határidő angol nyelvű motivációs levéllel az office@tranzitinfo.hu címen január 5.
Ute Meta Bauer egyetemi docens, a Massachusetts Institute of Technology (Cambridge, Massachusetts) Visual Arts programjának igazgatója. 1996 és 2008 között a bécsi művészeti akadémia Theory, Practice and Transfer of Contemporary Art programjának tanára volt. Több mint két évtizede rendez kortárs művészeti kiállításokat, film-, video- és audio-bemutatókat a feminizmushoz és a társadalompolitikai kontextushoz kapcsolódó transzdiszciplináris formákra fókuszálva. Bauer több intézményt vezetett, úgy mint a stuttgarti Künstlerhaust, és a norvégiai Office for Contemporary Art-ot. Jelenleg tagja az n.b.k. Berlin igazgatótanácsának; a International Bauhaus Foundation Dessau tudományos tanácsadó testületének; valamint a LABoral Center for the Arts and Industrial Creation-nek (Gijon, Spanyolország).
Bauer volt a 3. Berlini kortárs művészeti biennálé művészeti igazgatója, valamint a Documenta 11 társkurátora, Okwui Enwezor művészeti igazgató mellett. Kurátora volt, többek között, a következő kiállításoknak: section“?”/NowHere, Louisiana Museum of Modern Art, (Humlebaek, Dánia, 1996),Architectures of Discourse, Fundació Antoni Tàpies (Barcelona, Spain, 2001) (mindkét kiállítás társkurátora:Fareed Armaly); First Story – Women Building/New Narratives for the 21st Century, European Cultural Capital Porto 2001; Mobile_Transborder Archive – határkérdésekkel foglalkozó projekt Osvaldo Sanchez kurátor felkérésére az inSite 05 San Diego/USA -Tijuana Mexico részeként. 2008-ban a What’s left? What remains? – SITAC VI, Simposio Internacional de Teoria Sobre Arte Contemporáneo főszervezője volt, amely Mexico Cityben a Centro Cultural de Tlatelolco-ban került megrendezésre.
Bauer több kortárs művészeti folyóirat alapító szerkesztője és kiadója is volt: META 1 – 4 (Stuttgart 1992-94), case (Barcelona 2001, Porto 2002) és a Verksted # 1- 6 (Oslo 2003-2006). Ő szerkesztette a regina magazin két számát (Stuttgart 1994, Oslo 2005), amelyet Regina Möller művész alapított. Bauer vizuális kommunikációt és színpadi dizájnt tanult a hamburgi képzőművészeti akadémián, ahol később posztgraduális művészetelméleti tanulmányokat folytatott.