
Megnyitó: 2016. február 19. 19:00
A kiállítást megnyitja: Beata Jablonska, szlovák kurátor és Dionỳz Troskó közös tárlatvezetése
(a vezetés nyelve: angol)
Projekt koordinátor: Istvánkó Bea
2016. fenruár 20-március 3.
Nyitva tartás: H-Szo: 16-19:00
A Vjeran pas*- Visual Guide of Forgetting (Hűséges kutya – a felejtés vizuális útmutatója) című kiállítás  történelmi emlékművekről szól; lerombolt és elfelejtett emlékművekről,  átalakított emlékművekről, illetve a mindenkori politikai rendszerek  számára fontos közterekről ahol bevett gyakorlat az emlékművek cseréje,  lebontása és újjáépítése.
Dionỳz Troskó (SK), fókuszában három olyan emlékmű helyszín áll,  melyek a szlovák és a magyar történelem sajátságos viszonyát mutatják  be. A magyar származású Troskó a fent említett három kategória alapján a  kortárs szobrászat eszközeivel reflektál a Dévény várában állt, a  Trianoni döntés után lebontott milleniumi Árpád emlékműre, a Nyitra  melletti a különböző politikai rendszerekben folyton átalakított zoborhegyi emlékműre, valamint a pozsonyi Ľudovít Štúr tér (egykori  Koronázási domb tér) három, egymást váltó reprezentatív emlékművére.
A Troskó által kiválasztott öt emlékmű közül, a dévényi és a zoborhegyi is annak a hét szoborból álló sorozatnak a része, amelyek  építését a Milleniumi ünnepségsorozat kapcsán rendelte el a  Wekerle-kormány 1896-ban. Az emlékművek terveit Berczik Gyula műépítész,  műszaki tanácsos készítette. Nem szobrászművészek alkotásai, ami arra  enged következtetni, hogy elsődleges szempont volt az emlékművek által  sugallt politikai gondolat kommunikációja. A harmadik választott  helyszín Pozsony, ahol 1897-től Fadrusz János Mária Terézia szobra,  1938-tól Milan Rastislav Štefánik tábornok szobra, a hetvenes évek  elejétől pedig Ludovít Štúr szobra áll, az ez utóbbiról elnevezett  téren. 2009-ben felmerült a Mária Terézia szobor rekonstrukciójának  gondolata, melyet azonban 2012-ben elvetett a város önkormányzata.
Troskó, kifejezetten a kiállításra készült, nagyméretű fém szobraival arra jelenségre reflektál, miszerint a  politikai rendszerváltozás együtt jár a múlt szimbólumainak fizikai  megsemmisítésével, vagy legalábbis azok átalakításával, az adott  rendszer preferenciáinak való megfeleltetéssel.
 *Vjeran pas: a Termiti nevű, 70-es  évek végén működő horvát punk zenekar egyik számának címe, mely magyarra  fordítva hűséges kutyát jelent.
Dionỳz Troskó (SK): Vjeran pas című  kiállítása a Contain[era] – kézzelfogható  információátadás a  poszt-internet korban című Európai Uniós támogatással megvalósult,  nemzetközi projekt záróeseménye.
http://www.containera.eu/
http://studio.c3.hu/nemzetkozi-kapcsolatok/containera/